Boogaard

Volvo FM 10x4 TAG-XL met 49 ton GVW voor Van den Boogaard

Bij Van den Boogaard in Beverwijk hebben wij onlangs een Volvo FM500 10x4 TAG-XL kraanwagen afgeleverd. De naloopas van deze vijfasser is in de Volvo Trucks-fabriek op 1830 mm afstand van de achterste aandrijfas geplaatst, 45 cm verder dan gebruikelijk. Met deze widespread aanpassing wint de truck twee ton aan laadvermogen, wat resulteert in een GVW van 49 ton.

De nieuwe Volvo FM is vanaf de basis gespecificeerd voor het hijsen en transporteren van zware lasten, zoals bouwmaterialen en machines. Achter de cabine van de Volvo FM 500 10x4 is een FASSI 215 tonmeterkraan met jib en hijslier gebouwd.

"Van der Linden van Sprankhuizen heeft voor deze truck alle mogelijke asconfiguraties tegen het licht gehouden," vertelt Henk van den Boogaard. "Met de eis van deze autolaadkraan en een laadbak kwam de TAG-XL als meest geschikte asconfiguratie uit de bus. Dit is de perfecte oplossing om het maximale uit het voertuig te halen. Ook de overige specificaties zijn afgestemd op zwaar werk. Het chassis is voorzien van een volledige innerliner met front extension. Op de uitstekende chassisbalken is een extra stempelpoot gebouwd, waardoor we ook vóór de truck kunnen kranen."

De Volvo FM 10x4 is verder voorzien van een 500 pk Euro 6-motor, Work Remote en Volvo Dynamic Steering om de truck op elk terrein met weinig inspanning op de juiste plek te kunnen manoeuvreren.

 

Veelzijdig logistiek dienstverlener

 

 

Van den Boogaard is een zeer veelzijdig logistiek dienstverlener, gespecialiseerd in berging en transport van personen- en vrachtwagens, zwaar en uitzonderlijk transport en kraanverhuur. Het wagenpark van het bedrijf bestaat uit ca. 35 trucks, waarvan een aanzienlijk deel Volvo Trucks van Van der Linden van Sprankhuizen. "Mijn vader is ooit met Volvo begonnen", vertelt Henk van den Boogaard. "Zowel de voertuigen als de samenwerking met de dealer bevallen nog steeds erg goed. Ook dit aankooptraject is weer soepel gegaan. Van der Linden van Sprankhuizen heeft ons gedegen geadviseerd en de opbouw verder opgepakt met onze vaste kraanspecialist, De Jong IJmuiden."

 

Voordelen TAG-XL

 

 

Andere voordelen van de af-fabriek TAG-XL, naast het toegenomen netto laadvermogen, zijn de korte levertijd en het feit dat alle componenten in onze werkplaats snel voorhanden zijn. Wij wensen Van den Boogaard vele productieve kilometers met de nieuwe Volvo FM 10x4.

Bouwvoertuigen op maat!

Volvo Trucks a’la carte

FMX_8x6

Samen de nieuwe bouwtruck samenstellen en ervaren? Dat kan bij Van der Linden van Sprankhuizen Bedrijfswagens in Broek op Langedijk. Met behulp van een digitale menukaart wordt de Volvo FMX op maat geconfigureerd.

 

Het bestellen van een bouwvoertuig heeft behoorlijk wat voeten in de aarde. Natuurlijk weet u wat u wilt, maar de technische ontwikkelingen staan niet stil en bieden nieuwe mogelijkheden. Het aantal chassisvarianten, aandrijfconfiguraties en uitvoeringen is enorm gestegen. Innovaties als Volvo Dynamic Steering, Volvo I-Shift met kruipversnellingen, maar ook het aanbod voorloop- en naloopassen maakt de keuze groot. Jos Bot, algemeen directeur Van der Linden van Sprankhuizen Bedrijfswagens:

“Wij merkten dat het aanbod en de variaties goede voorlichting nodig maken. We hebben daarom een experience centre gerealiseerd, waar we één op één met de klant het voertuig kunnen configureren. Dat verdient tijd, zeker omdat een goede configuratie het rendement van het voertuig ten goede komt. De ruimte is zodanig ontworpen dat geluiden van buiten en licht geweerd worden. We kunnen ons echt concentreren op het voertuig. Een voorbeeld is het samenstellen van een 10x4 voor asfaltvervoer. Door de truck, alle opties en mogelijkheden door te nemen wordt meer inzicht verkregen. Een voorbeeld is de ‘Korte stop verwarming.’ Dat is een restwarmte installatie die nadat de motor is uit gezet de cabine een half uur lang op temperatuur houdt. Vooral in het asfalt zie je vaak trucks in een wachtrij staan en dan scheelt zo’n systeem heel veel stationaire draaiuren. Andere opties zijn nu bijvoorbeeld de uitschakelbare- en liftbare aangedreven as voor een 6x4 en 8x4. Een klant die zijn truck ‘net als de vorige’ bestelt, heeft geen weet van deze noviteit die liters brandstof bespaart. Beide voorbeelden zijn overigens ook van belang voor duurzaam ondernemen en dat is dan weer van belang voor aanbestedingen.’’

 

De uren zijn goed besteed

 

“Het mooie van ons systeem is dat we hier op het grote scherm meteen zien wat de mogelijkheden zijn en wat de consequenties zijn van bepaalde keuzes. Dat gaat zo ver dat zelfs de gevolgen voor de RDW-keuring en uiteindelijk het kentekenbewijs worden meegenomen. Dat voorkomt verrassingen achteraf. Een mooi voorbeeld is de bandenkeuze. Een klant gaf een bepaalde voorkeur aan voor een merk banden maar uit ons systeem rolde een rood uitroepteken. Dat wil zeggen dat er iets niet klopt in de keuzes. Het bleek dat de gekozen tien-tons voorassen met de gewenste banden slechts als acht-tons assen op het kenteken zouden komen. De maximale belasting van die banden was namelijk slechts negen ton. In dit geval koos de klant uiteindelijk voor een ander bandenmerk en daarmee werd heel veel gedoe achteraf voorkomen. Een fout afgegeven kentekenbewijs geeft namelijk veel gedoe en levert altijd extra kosten en stilstand op.’’

 

Lees ook het artikel op Bouwmachineweb.